Integrera Bild och Slöjd

Fotobroderi är ett projekt som integrerar grundskolans ämnen Bild och Slöjd. Projektet riktar sig främst till grundskolans senare år, från årskurs 6 till årskurs 9. 
I ämnet bild ska eleverna enligt Lgr11 (kursplanen för bild) arbeta med digitala foton.  Ett av bildämnets syfte enligt Lgr11 är att "Genom undervisningen i ämnet bild ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att [...] skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material". Ett digitalt arbete som i detta projekt innebär att arbeta med bildbehandlingsprogrammet Adobe Photoshop för ett bestämt syfte. I de centrala målen för Bild ingår det att eleven ska framställa berättande, informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser. Eleven får i fotobroderi själv fotografera sin vardag och  får genom fotomaraton samt blogg uttrycka sina tankar och upplevelser genom att framställa dessa foton. Fotobroderi innebär också att göra en utställning/presentation av sitt utvalda redigerade foto och slutproduktion, vilket också ingår i de centrala målen för Bild i Lgr11.

Slöjden har bland annat som syfte i Lgr11 att "Eleverna ska ges möjligheter att utveckla sin skicklighet i en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar." Alla de moment som Fotobroderi består utav bildar en process där eleven får göra just detta. I slöjdundervisningen ska eleverna enligt Lgr11 "ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att  formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker". I detta projekt handlar det främst om att utveckla sin förmåga att formge ett broderi med lämpliga verktyg och hantverkstekniker. Fotobroderi omfattar inom de centrala målen i Slöjd att eleven arbetar med: utvecklade former av hantverkstekniker, tvådimensionella skisser, dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, egen formgivning, design och konsthantverk i det offentliga rummet.